Grønn terror<< Forrige bok
      Neste bok >>

Nummer: 2 (Nye Hardyguttene)
Original tittel: Running on Fumes
Originalnr: 2 (Undercover Brothers)
Utgitt i USA: 2005
Utgitt på norsk: 2008
Sider: 139
Skrevet av: Ukjent
Oversatt av: Astrid Martinussen Almaas
Forsideillustrasjon: Andreas Bennwik

Kjøp boka her!

Handling:
Frank og Joe Hardy kalles ut på et nytt hemmelig oppdrag!

En organisasjon med ekstreme miljøvernere, ledet av Arthur Stench, mistenkes for å planlegge terroranslag for å påtvinge andre sin overbevisning.

Mange av tilhengerne er unge tenåringer, og de holder til i et avsondret område i Californias ørken. Gjester er ikke velkomne.

Hardy-guttene infiltrerer gruppen med mål om å avsløre planene og – om mulig – forhindre at uskyldige liv går tapt. (Fra forlagets omtale.)

   - Velkommen til Himmelen! ropte hun.
   - Betyr det at vi er døde? spurte Frank.
   Jenta tok av seg solbrillene. Jeg hadde tatt feil angående øynene hennes. De var brune, ikke grønne. Lysebrune. Nesten gylne.
   Ja vel, så høres jeg ut som en idiot. Beklager. Jeg mistet bare grepet et øyeblikk.
   - Du ser ikke ut som noe spøkelse, svarte jenta på Franks spørsmål. Hun stirret på ham og smilte. Når jeg sier stirret, mener jeg at hun sjekket ham opp med blikket. Og det etter at jeg hadde vasket ansiktet med spytt for hennes skyld!
   - Vi kaller dette stedet for Himmelen. Jenta myste mot den skarpe solen. - Jeg bør vel si hva jeg heter. Navnet mitt er Rosenblad Nordstjerne.

Running on FumesHovedkarakterer:
Frank Hardy
Joe Hardy

Andre faste karakterer:
Fenton Hardy | Laura Hardy | Tante Trudy | Playback | Chet Morton | Brian Conrad | Belinda Conrad (omtales)

Sentrale gjestekarakterer:
Arthur Stench | Rosenblad Nordstjerne | Solarmannen | Mondo | Dave Simkins | Samuel Fisk

Locations:
Bayport | Mount Rushmore, South Dakota | Phoenix, Arizona | Palm Springs, California | San Gorgonio Pass, California

Liams vurdering:
Igjen blir dette skuffende lesning. For det første tar det en halv evighet før handlingen kommer skikkelig i gang, så første del av boken er et eneste langt gjesp. For det andre er det så mye usannsynlig i denne historien at den mister all form for troverdighet. Karakterene er grunne og kjedelige. Frank og Joe er, heller ikke her, til å kjenne igjen. Det eneste som trekker bittelitt opp er en ganske actionfylt slutt, der jeg liker hensynsløsheten til skurkene. Men dette er og forblir en nedtur.

Har du lest 'Grønn terror'? Legg igjen en kommentar under!