Hardyguttene og hvalmysteriet<< Forrige bok
      Neste bok >>

Nummer: 48
Original tittel: Mystery of the Whale Tattoo
Originalnr: 47
Utgitt i USA: 1968
Utgitt på norsk: 1969
Sider: 133
Skrevet av: Jerrold Mundis
Synopsis: Andrew E. Svenson
Oversatt av: Kari Gran
Forsideillustrasjon: Rudy Nappi

Les boka online her!

Handling:
En mystisk person som kaller seg «Nordkaper» tilbyr en kunstsamler en statue som ble stjålet for ti år siden. Når politiet så tilbys opplysninger om den første personen av en mann som ringer fra Bayport, kobles Fenton Hardy inn i saken.

Han ber Frank og Joe etterforske tivoliet der telefonen skal ha kommet fra, og guttene slår to fluer i en smekk når tivoliets eier engasjerer dem i å fakke lommetyvene som har operert på samme sted.

Mysteriet drar seg til når Tony og Biff kjøper en utstoppet hval som er blitt gravd opp i Bayport og stiller den ut mot inngangspenger, for bare å bli slått ned og frastjålet hvalen.

Samtidig har Hardy-familien fått besøk av Elmer Hardy, Fenton Hardy og tante Gertrudes tremenning.

Kan han bidra til en oppklaring av mysteriene?


   - Nei, nå får du gi deg Chet, sa Frank fort. - Fortell oss om Nordkaper.
   - Det er jo det jeg holder på med, protesterte Chet.
   - Som en katt rundt den varme grøten, ja, sukket Tony.
   - All right, hvis dere er så utålmodige, så får jeg vel det da, sa Chet og forklarte dem at da menneskene første gang begynte å drive hvalfangst, ble de mest ettertraktede hvalene kalt retthvaler. En av denne kategorien har navnet nordkaper.
   Chet foldet armene over brystet og så selvtilfreds på dem.
   - Er det det hele? spurte Tony.
   - Det hele! brast det ut av Chet. - Jeg synes det er en hel masse.
   - Det var en interessant opplysning, Chet, sa Frank.
   - Virker nokså søkt for meg, erklærte Tony.
   - Jeg synes at dette med en kjede av hvaler er en god idé, sa Joe, - men akkurat nå synes jeg at vi skal konsentrere oss om det vi vet med sikkerhet.
   Chet slo seg for pannen. - Akk! Alle de prøvelser vi genier må gjennom.

Trivia:
// Denne gangen er hobbyen som opptar Chet Morton elfenbensarbeid.

Mystery of the Whale TattooHovedkarakterer:
Frank Hardy
Joe Hardy

Andre faste karakterer:
Fenton Hardy | Chet Morton | Tony Prito | Biff Hooper | Iola Morton | Callie Shaw | Tante Gertrude | Laura Hardy | Ezra Collig | Herr Prito | Fru Prito | Jack Wayne

Gjestekarakterer:
Elmer Hardy | Whitney Meldrum | Tim Varney | Rembrandt | Klovnen Boko | J. Kane | Sid Solo | «Banker'n» Felsen | Mug Stine | Vinny Merks | Adam Snow | Elvira Snow | R.R. Dunn | Rube | Harrington | Gus | Kaptein Flint | Murphy | Charlie | Bill Thompson | Fru Hendricks | Ralph Zelemeyer (omtales)

Locations:
Bayport (Bayport flyplass) | Mystic, Connecticut | New York City, New York | Los Angeles, California | Newton

Liams vurdering:
«Hvalmysteriet» er smårotete, innviklet, og har mange karakterer som det gjelder å holde oversikten over. Likevel er den spennende, og plottet er innviklet nok til at det blir spennende helt til siste side. Guttenes kamerater tar stor plass i handlingen, noe som jeg personlig aldri synes er noen ulempe. Jeg husker denne historien som ganske kjedelig, men en ny gjennomlesing gir den faktisk en godkjent karakter.

Paals vurdering:
Etter å ha lest denne boken som gutt dømte jeg den helt nedenom som den absolutt dårligste i serien. Jeg slo definitivt fast at den ikke kunne være skrevet av samme forfatter som hadde skrevet nr. 47. (Det viste seg da selvfølgelig å stemme.) Deretter gikk boken i glemmeboken da jeg kun hadde lånt den. Jeg fikk tak i den i voksen alder for å finne ut hva den egentlig handlet om og fikk mitt inntrykk bekreftet. Plottet var bare tull og elementer i handlingen trakk ytterligere ned.

Har du lest 'Hardyguttene og hvalmysteriet'? Legg igjen en kommentar under!