Hardyguttene og den store UFO-svindelen<< Forrige bok
      Neste bok >>

Nummer: 103
Original tittel: The Case of the Cosmic Kidnapping
Originalnr: 120
Utgitt i USA: 1993
Utgitt på norsk: 1994
Sider: 140
Skrevet av: Chris Lampton
Synopsis: Chris Lampton
Oversatt av: Else Larsen
Forsideillustrasjon: Daniel Horne

Handling:
Chets sjef på fastfood-restauranten Happy Burger blir tilsynelatende kidnappet - av romvesener i en UFO.

Åstedet for kidnappingen, parkeringsplassen utenfor restauranten, blir umiddelbart rent ned av nysgjerrige tilskuere og innbitte UFO-tilhengere, som ønsker å få et glimt av det utenomjordiske.

Samtidig sender en TV-stasjon direkte fra åstedet, i et forsøk på å få seertallene til å skyte i været. Det kan virke som det bare er Hardyguttene som mistenker at det kan være menneskelige årsaker til forsvinningen.

De må belage seg på nærkontakt av tredje grad med farlige skurker for å finne ut hva som har skjedd med Chets sjef!

   - Jeg tror Chet mener at den tingen vi nettopp så var en UFO, sa Frank.
   - Det er sprøtt! sa Joe hånlig.
   - Hva ellers kunne det være? spurte Chet. - Dere så det alle sammen. De blinkende lysene, den hvinende lyden. Dette må være det som flyvende tallerken-tilhengere kaller «nærkontakt av tredje grad». Det er når noen faktisk blir tatt inn i en flyvende tallerken. I dette tilfellet, min sjef!

Trivia:
// Denne boken kom ut i USA i 1993, omtrent samtidig som tv-serien X-Files var i ferd med å nå høyden av sin enorme popularitet. Derfor gikk jeg ut ifra at forfatteren Chris Lampton hadde latt seg inspirere av tv-serien, spesielt ettersom han på sin egen blogg skriver at han er en stor tv-seriefan. Men i en Facebook-samtale skriver han til meg at det ikke er tilfelle:

«Jeg er ganske sikker på at X-Files ikke hadde startet ennå da jeg skrev den. På den tiden tok det mellom sju og tolv måneder fra en bok gikk fra manuskript til ferdig utgivelse. (Jeg husker ikke eksakt hvor lang tid denne tok meg, for bokindustrien har gått gjennom mye forandring siden da.) Jeg husker at jeg skrev den om sommeren, så det var sannsynligvis sommeren 1992. Men jeg elsket X-Files da det kom ut, og jeg ser fortsatt på det av og til», skriver han.

// Guttene intervjues av den lokale tv-stasjonen WBPT, som de faktisk har jobbet for tidligere. Vi har bare ikke lest om det på norsk, for det skjer i boka «Danger on the Air».

// Joe sier at han «jobbet en gang med de gutta» i radiokanalen WBBX. Det stemmer også, men også dette får vi kun høre om i de amerikanske utgavene; denne gang i «Rock ’n’ Roll Renegades». Begge to de nevnte bøkene er for øvrig skrevet av Chris Lampton, som skal ha honnør for å bake inn fun facts i bøkene sine.

The Case of the Cosmic KidnappingHovedkarakterer:
Frank Hardy
Joe Hardy

Andre faste karakterer:
Chet Morton | Iola Morton | Callie Shaw | Tante Gertrude | Fenton Hardy (omtales) | Laura Hardy (omtales)

Gjestekarakterer:
Fred Hawkins | Carl Thurmon | Hodding Wheatley | Dan Hoffman | William Harbison | Amos Woodworth IV | Sandra Rodriguez | Matt Everson | Louise Kagan | Clarissa Hawkins | Bill Sayers | Gloria Forbin | Mike | Jack

Locations:
Bayport

Liams vurdering:
Jeg ga først en ener for denne, og mente det var et lavmål med UFO-kidnapping i Bayport. Men i en ny gjennomlesning noen år senere blir jeg litt mer positivt overrasket. Selve historien kan føles litt meningsløs en stund, men den tar seg litt opp mot slutten. Og det er ikke så enkelt å gjette seg til løsningen på mysteriet som man først kan tro. Men starten blir som sagt ganske tung, og jeg klarer aldri å omfavne helt alle UFO-spekulasjonene. Det blir litt for sci-fi.

Har du lest 'Hardyguttene og den store UFO-svindelen'? Legg igjen en kommentar under!