Hardyguttene og den mystiske tatovering<< Forrige bok
      Neste bok >>

Nummer: 23
Original tittel: The Melted Coins
Originalnr: 23
Utgitt i USA: 1944
Utgitt på norsk: 1955
Sider: 166
Skrevet av: Leslie McFarlane
Synopsis: Harriet S. Adams
Oversatt av: Arnold Jacoby
Forsideillustrasjon: Sten Nilsen

Revidert utgave:
I 1970 kom boken ut i en helt ny utgave på amerikansk, da Andrew E. Svensson skrev tittelen med en helt ny handling. Det finnes svært få likheter mellom de to utgavene.

Boken kom ut i Norge i 1973, under tittelen «Hardyguttene og maskemysteriet».

Handling:
En mystisk fremmed blir funnet i bevisstløs tilstand og legges inn på sykehuset i Bayport. De eneste ordene mannen mumler er «Hardy» og «Elm», og når han til slutt våkner blir det konstatert at han lider av hukommelsestap.

Dermed blir det opp til Frank og Joe å finne ut av hva mannen gjør i Bayport, og hvorfor han virker interessert i Hardy-familien.

Det er imidlertid ikke det eneste mysteriet de må finne ut av.

Chet Morton har funnet en gammel mynt mens han har jobbet på gården til faren, og guttenes kamerat er sikker på at det finnes en verdifull skatt gravd ned under eiendommen.

Men midt i skattejakten blir guttene forstyrret av andre som tydeligvis også er interessert i myntene.

Samtidig blir flere myntsamlinger rapportert stjålet fra samlere i Bayport. Finnes det en sammenheng mellom sakene?


   «Aldri i mine levedager har jeg sett noe lignende,» sa Morton sint. «Jeg skjønte jo at det måtte være noe på ferde, for jeg har da aldri tidligere sett at du har arbeidet godvillig tidligere. Men hvorfor i all verden kunne du ikke holde deg til den enkle jobben du hadde fått, istedenfor å stelle til noe slikt. Jeg skjønner ingenting av det.»
   «Du skjønner - jeg kom bort i noe annet,» mumlet Chet ulykkelig.
   «Ja, det skal jeg si du gjorde. Hva er det du forsøker å grave? En kanal?»
   Morton så opp og fikk øye på Hardyguttene som sto og smilte og moret seg over situasjonen.
   «Kom innenfor, gutter,» sa han vennlig. «Har dere sett hva min sønn har prestert nede på jordet? Jeg bad ham å grave en grøft. Bare en ganske enkel og smal grøft, noe som ikke burde ta mer enn et par timer. Men hva er det som hender mens jeg er hjemmefra? Han arbeider både dag og natt. Han slår opp teltet sitt der. Han både sover og spiser der. Jeg kom hjem i går kveld, og i dag tok jeg en tur ned for å se hva han hadde gjort. Og hva finner jeg så?» Morton begynte å hisse seg opp igjen. «Ja, hva finner jeg så? Jeg oppdager at han så å si har spadevendt hele jordet mitt. Dere skal se hvordan det ser ut der.»

Trivia:
// Som allerede nevnt, er Chets nye hobby nå skattejakt. På egen eiendom.

The Melted CoinsHovedkarakterer:
Frank Hardy
Joe Hardy
Chet Morton

Andre faste karakterer:
Fenton Hardy | Laura Hardy | Tante Gertrude | Ezra Collig | Iola Morton | Callie Shaw | Herr Morton | Fru Morton | Con Riley | Jerry Gilroy | Tony Prito

Gjestekarakterer:
Ferdinand Arezo | Wu Sing | Phineas Carter | Doktor Wakefield | Ratchy | Sam | Butch Bauer | Svartskjegg | Lopez | Sammy | Steve | Detektiv Gibbs | Tom Casey

Locations:
Bayport (Havneområdet, Bayport togstasjon) | Mawling | Hixon | Hannover | Tryton

Liams vurdering:
McFarlane hever seg fra forrige gang, og leverer en absolutt leselig bok. Spesielt Chets skattejakt i egen gård er både spennende, og ikke minst humoristisk når Herr Morton finner ut av hva sønnen driver med. Likevel mangler boka noe, og lider av at handlingen føles litt for enkel og uoriginal.

Paals vurdering:
Bokens plot er ikke godt og det blir aldri spennende. Flere konkrete ting trekker ned, som at Frank ikke setter alt inn på å redde sin bror da Joe er fanget i tatoveringsbula, men i stedet somler utenfor. Som gutt (og siden) opplevde jeg dette som svik og dertil som svært skuffende også fordi handlingen på det tidspunkt ellers kunne gått inn i en meget spennende fase. Beskrivelsen av tante Gertrude i denne boken er rett og slett ikke morsom! Noen få detaljer trekker dog opp og redder treeren for denne boken også.

Har du lest 'Hardyguttene og den mystiske tatovering'? Legg igjen en kommentar under!